[ LUGOS ] IDEJA O LINUXU V SLO

Andrej Presern andrejp na luz.fe.uni-lj.si
Pon Jun 2 11:50:40 CEST 1997

Zoran Tkavc wrote:
> [...]
>   Omenjeni strokovnjaki imajo licence odlicnosti, ki tudi _veliko_
> pomenijo.
>   Tu se bi vrnil na ze dane predloge o moznosti pridobitve licence za
> Linux.
>   Se to bi omenil, strokovnjaki morajo biti iz "domacih logov".
>
> - Celovite resitve
>   Solam bo potrebno predstaviti celovito resitev solskega
> informacijskega sistema.
>   Pojavlja se namrec teznja po "administraciji" sol na daljavo. Tu je
> potrebno
>   povdariti zdruzljivost Linux streznika z Windows delovnimi postajami.

Hm. Sploh ne. Treba je poudariti superiornost linuxa nad windows
'delovnimi
postajami'. Ce startas iz tega, da skusas dokazati, da je nekaj tako
dobro
kot nekaj drugega, kar ze poznajo, se bodo gladko odlocili za tisto, kar
ze
poznajo (saj je analogno temu tudi tisto, kar poznajo, enako dobro kot
to, kar
jim ti ponujas). Edini razlog, zakaj bi se nekdo odlocil za novost, je
ocitna
prednost novosti pred tistim, kar poznajo, tako da se bo tudi strosek in
druge neprijetnosti (nekompatibilnost z win softverom, dodatno
izobrazevanje,
visja zahtevnostna stopnja itd), ki bi s prehodom na novost nastal,
lazje
upravicili.

> - Poslovenjenje sistema
>   Za siritev Linux-a je lokalizacija nujna.
>   Mogoce bi bila zanimiva tudi lastna distribucija linuxa, ki bi jo
>   lahko uporabili v solstvu.
>
> V glavnem bomo tu naleteli na enake (podobne) probleme kot jih srecujemo
> komercialnem (poslovnem) svetu, zato se moramo zadeve lotiti
> organizirano.

Dokler se zadeve ne loti nekdo izkljucno s komercialnim pristopom, bo
to,
kar je sedaj na listi, ostalo navadno kvakanje (no offense intended,
beri
naprej). Podjetja postavljajo in administrirajo sisteme, izobrazujejo
uporabnike, tiskajo literaturo itd itd izkljucno z enim motivom: da so
dobro placani. Zato bodo to, kar prodajajo, predstavili kot najboljse in
najenostavnejse in sploh naj, in za to, da bo zadeva tudi delovala naj,
so
tudi pripravljeni veliko narediti, seveda za primeren denar.

Projekt, na katerega se krene z racunanjem na dobro voljo kopice
zanesenjakov,
ne more uspeti in ne bo podprt nikjer. Dokler nekoga ne veze pogodba na
doloceno
delo, se lahko ta prakticno kadarkoli odloci, da se iz razlicnih
razlogov 'tega
ne gre vec', v tako pomembni dejavnosti, kot je solstvo, pa si tega
enostavno
ne morejo privosciti.

Vecji delez ljudi na solah, ki bi/bo prevzela nove serverje v skrb, se
tezko (ali pa sploh ne more) uvrsti med strokovnjake s podrocja
racunalnistva.
Vecina jih slabo-do-srednje-dobro pozna Windows 95, tako da lahko pac
opravljajo vsakodnevne naloge, pri bolj kompleksnih nalogah, kot je npr.
prikljucitev novega racunalnika v tcp/ip omrezje, pa raje to prepustijo
prej omenjenim strokovnjakom iz zasebnih podjetij ali kateremu od
nadobudnih
dijakov, ki se z racunalnistvom ukvarjajo iz zanimanja.

Ker UNIX _JE_ nekaj popolnoma drugega kot so Windows 95, to pomeni, da
bodo
ti ljudje, ki med svojimi profesionalnimi kolegi vseeno veljajo za
znalce
na podrocju racunalnistva (povprecnemu ucitelju se malo-do-nic sanja o
racunalnistvu) ob morebitnem prestopu nanj plavali bolj po suhem. In ker
nikomur ni vsec, da med kolegi izpade neuk (ce ti kot znalcu ne uspe
izlistati
direktorija, je to blazna sramota), se bodo veliko lazje in hitreje
odlocili za sistem, kjer bo moznosti za kaj takega manj. In verjemite
mi,
sole se BODO odlocale za Windows, ker bodo ravno ti 'znalci' tisti, h
katerim
bodo ravnatelji pristopali po nasvete kaj in kako s solskim serverjem.

> Predlogi???

Tezko je kaj pametnega predlagati. Lokalna podjetja, ki postavljajo in
administrirajo windows serverje imajo ocitne komparativne prednosti. Ce
nic
drugega so 'tam', ljudje se med seboj poznajo, ce pride to tezav, je
pomoc
lahko na soli v roku 15-30 minut, ob morebitnih drugacnih komplikacijah
pa
lahko tezave resijo tudi zvecer ob pivu. Torej 'biti tam' je prva stvar,
ki
jo boste morali urediti, ce boste hoteli konkurirati. To pelje v
postavljanje
lokalnih (ali vsaj semi-lokalnih) postojank s pogodbeno vezanimi ljudmi
na
voljo, ki bodo ob nujnih primerih prekinili vse kar delajo in odsli na
pomoc.

Pametno alternativo temu bi morda lahko predstavljalo le izobrazevanje
skupine dijakov s posameznih sol, ki bi namesto uciteljev prevzeli
dirty-work
del administracije sistema, ucitelje pa bi se poucilo le o normalnem
delu na
sistemu in osnovah administracije, kot je npr upravljanje z uporabniki,
vendar
pa to vodi v probleme druge vrste (npr. dijaki pridejo in gredo).
Kolikor sem
seznanjen s tujo prakso (pa tudi prakso na nekaterih fakultetah pri
nas), je v
glavnem v uporabi ta, drugi sistem, saj je obcutno cenejsi, poleg tega
pa
predstavlja taka populacija solskih administratorjev potencialne
kasnejse
strokovnjake s podrocja racunalnistva, kjer lahko npr. stiriletne
izkusnje
v administraciji lokalne mreze in mase uporabnikov izredno veliko
pomenijo,
krivulja ucenja in dosezenih rezultatov pa je ob prisotnem entuziazmu
veliko
bolj strma kot pri prisiljenem ucenju.

Ne glede na to pa se mi zdi, da boste morali pritisniti tudi z bolj
'politicne' plati. Poleg dejstva, da je potrebno komercialno programsko
opremo
placati in zato predstavlja strosek, je nabava programske opreme
izkljucno
enega proizvajalca ocitno preferiranje tega proizvajalca in navezava
celotnega
solskega sistema nanj, kar izrazito olajsa ustvarjanje monopola - ce v
sole
ne mores spraviti nobene druge opreme kot Microsoftove, je to zame
ociten
monopol. Linux kot free operacijski sistem, ki dopusca tudi vpogled in
celo
spreminjanje same izvorne kode ter s tem dejansko ucenje delovanja
samega
operacijskega sitema, je ocitno veliko bolj primeren za ustanove, kot so
naprimer sole, katerih glavni namen je pridobivanje znanja. 'Politicno'
gledano
ima torej Linux veckratne prednosti za celotno druzbo, saj z njegovo
izbiro
druzba a) neposredno prihrani (ker je zastonj), b) ne ustvarja monopolov
(ki
so slaba stvar, kar vam lahko pove vsak ekonomist) in s tem pusca ljudem
svobodo izbire, c) ustvarja boljse kadre (ki so osnova za razvoj
druzbe).

Lp
Andrej

PS: Konkretne probleme, kot je npr. nadgrajevanje sistema sem namenoma
izpustil iz ze tako predolgega sporocila. V razmislek pa lahko povem, da
ima vsaka stvar svojo zivljensko dobo, po kateri je nima vec smisla
dograjevati in dodelovati, pac pa se jo enostavno naredi se enkrat -
tako
kot ne krpas obleke vedno znova in znova, pac pa enostavno kupis novo,
tako
tudi racunalniskih sistemov ne krpas znova in znova, pac pa na neki
tocki
naredis celoten backup uporabniskih podatkov in cel sistem se enkrat
instaliras. Pri vsakem popravljanju obstaja moznost, da bos nekaj
pozabil
ali nekaj narobe naredil in z vsakim nadaljnjim popravljanjem obstaja
vec
moznosti, da bos popravljal tisto, kar si prejsnjic popravil, ker si ob
se prejsnjem popravljanju nekaj narobe naredil. Obicajno je to ob
nadgradnji
ali zamenjavi strojne opreme oz. ob nastopu nove verzije (ne revizije)
sistema, kar je obicajno priblizno enkrat na leto ali dve. Ce pa sistem
deluje in opravlja zahtevane funkcije, ga pa itak nima smisla
nadgrajevati:
Don't fix unless it's broken.

Dodatne informacije o seznamu Starilist