[ LUGOS ] IDEJA O LINUXU V SLO

Matjaz Godec gody na elgo.si
Tor Jun 3 00:10:58 CEST 1997

On Mon, 2 Jun 1997, Andrej Presern wrote:

> [...]
> 'delovnimi postajami'. Ce startas iz tega, da skusas dokazati, da je
> nekaj tako dobro kot nekaj drugega, kar ze poznajo, se bodo gladko
> odlocili za tisto, kar ze poznajo (saj je analogno temu tudi tisto, kar
> poznajo, enako dobro kot to, kar jim ti ponujas). Edini razlog, zakaj bi
> se nekdo odlocil za novost, je ocitna prednost novosti pred tistim, kar
> poznajo, tako da se bo tudi strosek in druge neprijetnosti
> (nekompatibilnost z win softverom, dodatno izobrazevanje,
> visja zahtevnostna stopnja itd), ki bi s prehodom na novost nastal,

Nacelom se strinjam, ampak mislim da je bila omenjena zdruzljivost z
windows masinami. Predpostalvjam, da to pomeni moznost delovanja kot
server/client v windows omrezju in podobno. To bi znalo biti pomembno, ker
mislim da Linux v Sloveniji se vsaj kaksno leto ali dve ne bo sprejet kot
desktop sistem. Za to manjkajo Slovenski programi. Proizvajalci programske
opreme pa zaenkrat se niso pripravljeni iti v stroske prevajanja. Kvecemu
bi se s katerim od njih dalo dogovoriti, da bi recimo LUGOS organiziral
zastonj prevajanje. Samo mislim da v tem primeru prevajalcev ne bi nasli
iz razlogov, ki ji je Andrej omenil v nadaljevanju.

Administriranje WinNT na daljavo mislim da ni mozno v 100% maniri. Sam pa
nimam nekih problemov z vec 100 km oddaljenimi masinami pri strankah.
Administracija gre preko Interneta ali pa modema b.p. in to 100%. S patchi
se da zadevo postaviti tudi tako, da lahko imas serijsko konzolo preko
modema.

> Dokler se zadeve ne loti nekdo izkljucno s komercialnim pristopom, bo to,
> kar je sedaj na listi, ostalo navadno kvakanje (no offense intended,
> beri naprej). Podjetja postavljajo in administrirajo sisteme,
> izobrazujejo uporabnike, tiskajo literaturo itd itd izkljucno z enim
> motivom: da so dobro placani. Zato bodo to, kar prodajajo, predstavili
> kot najboljse in najenostavnejse in sploh naj, in za to, da bo zadeva
> tudi delovala naj, so tudi pripravljeni veliko narediti, seveda za
> primeren denar.

No ja, naceloma je tole res. Ampak ce bi bilo tole cisto res, potem
fenomena Linux OS, GNU etc sploh ne bi bilo.

Je pa res, da je postal Linux precej bolj odmeven (predvsem v komercialnih
medijih), ko so se pojavile firme zainteresirane za profit (SuSe v
Nemciji, RedHat in Caldera v USA, WGS v USA). Potem se je zacel Linux
precej siriti tudi izven hackerskih krogov. Z vecjo razsirjenostjo je
postal zanimiv tudi za pisce uporabniskega sw in s tem je Linux dobil se
dodatno tezo (vec pojavljanja v reklamah).

Mislim pa, da so vse firme zacele poslovati z Linuxom predvsem zaradi
navdusenja posameznih odlocujocih ljudi (ponavadi kar lastnikov) nad
fenomenom Linux in ne zaradi nekega profita. Profit je ratal (vsaj za
fimre v Nemciji in USA) sele po pravzaprav nepricakovanem prodajnem
uspehu. Razen za Caldero, ki je postavljena predvsem na profitabilni
osnovi so entuziasticno zaceli vsaj projekti LinuxJorunal in RedHat.

> Projekt, na katerega se krene z racunanjem na dobro voljo kopice
> zanesenjakov, ne more uspeti in ne bo podprt nikjer. Dokler nekoga ne
> veze pogodba na doloceno delo, se lahko ta prakticno kadarkoli odloci,
> da se iz razlicnih razlogov 'tega ne gre vec', v tako pomembni
> dejavnosti, kot je solstvo, pa si tega enostavno ne morejo privosciti.

Ja to je naceloma res. Nobenega resnega projekta si ni mogoce zamisliti
(mislim na uporabniski projekt), ne da bi za izvajalci stala neka resna
firma s pogodbami in ostalim.

Je pa tudi res, da po svetu Users Group delujejo zelo uspesno. Ampak imajo
svoje podrocje delovanja. To so agitacija, delavnice, izobrazevanje,
izmenjava trikov, predstavitve kljucnih Linux ljudi, etc.

Trenutno ena izmed taksnih grup v ameriki ravno organizira precej pompozen
Linux sejem.

> Vecji delez ljudi na solah, ki bi/bo prevzela nove serverje v skrb, se
[snip]
> bodo ravnatelji pristopali po nasvete kaj in kako s solskim serverjem.

Tule si malo skaces v besedo :))
Torej po eni strani rabimo profesinalce in pogodbe, po drugi strani pa
direktorji izbirajo amaterske prijatelje ?

Ja saj vem da je tako, ampak upostevati moramo dejstvo, da so ljudje
izpostavljeni silnemu presingu o MS bozanstvu. V medijih je ja 99.5% vsega
o MS in windowsih, NT ji se opisujejo kot ne vem kaksno cudo tehnologije
in edina resna stvar o Unixih ni se nihce skoraj nic resnega napisal.
In te revije veljajo za strokovne casopise v Sloveniji.

Ce bi recimo hoteli uspeti z Linuxom v katerikoli obliki, bi morali imeti
predvsem dovolj denarja za ucinkovito reklamo. Ucinkovite reklame pa spet
ni brez komercialnega interesa. In komercialnega interesa ni zaradi
premalih zasluzkov, ki ne prenese ucinkovite reklame. Pa smo v krogu.

A je kdo na tej listi sposoben pridobiti za LUGOS sponzorja katero izmed
(treh velikih) racunalniskih revij, da bo recimo v vsaki stevilki eno leto
objavila celostranski barvni oglas za Linux ???
Dvomim, da bo katera tako radodarna s svojim prostorom, ce lahko od MS
dobi za to skoraj nekaj tisoc DEM.

Ampak vsaj po mojih izkusnjah pocasi postaja Linux kljub vsemu
sprejemljiva moznost, ce zadevo primes na pravem koncu.

> Tezko je kaj pametnega predlagati. Lokalna podjetja, ki postavljajo in
> administrirajo windows serverje imajo ocitne komparativne prednosti. Ce
[snip]
Ja lokalna podjetja, ki postavljajo Linux serverje imajo enako
komparativno prednost, ce znajo Linux iztrziti. Samo zaradi medijske
blokade je to precej tezko: Vedno se pojavi vprasanje: Kaj je to Linux.
Aha to je razlicica Unixa. Oh Unixa pa mi ne bomo imeli, ker ne vemo o
njem nic, ker ga nihce v Sloveniji ne uporablja, ker nic o njem ni
napisano in ker ni point & click.

> Pametno alternativo temu bi morda lahko predstavljalo le izobrazevanje
[snip]

Mislim, da je bil na tej listi ze zelo dober predlog o Linux WWW server
delavnici. Ampak izgleda, da so se ze tukaj pokazala vse slabosti, ki si
jih omenil. Dokler ni za to resnega financnega interesa ali posameznikov
se boljse pa firme je to izgleda prevelik zalogaj. A se motim ?

> Ne glede na to pa se mi zdi, da boste morali pritisniti tudi z bolj
> 'politicne' plati. Poleg dejstva, da je potrebno komercialno programsko
> opremo placati in zato predstavlja strosek, je nabava programske opreme
> izkljucno enega proizvajalca ocitno preferiranje tega proizvajalca in
> navezava celotnega solskega sistema nanj, kar izrazito olajsa
> ustvarjanje monopola - ce v sole ne mores spraviti nobene druge opreme
> kot Microsoftove, je to zame ociten monopol.

Drzava Slovenija je dopustila tudi to, da ji MS postavlja defacto
standarde. Ce nic drugega, bi jim vsaj na podrocju fontov lahko ukazala
uporabiti iso standarde :))

> Linux kot free operacijski sistem, ki dopusca tudi vpogled in celo
> spreminjanje same izvorne kode ter s tem dejansko ucenje delovanja
> samega operacijskega sitema, je ocitno veliko bolj primeren za
> ustanove, kot so naprimer sole, katerih glavni namen je pridobivanje
> znanja.

Ja tole je super argument za univerzitetne profesorje OS na racunalnickih
fakultetah. Jaz ne razumem, kako to, da ni Linux sestavni del predavanj,
ko je vendar mogoce dobiti kompletno zgodovino razvoja (od 0.10 naprej).

Pa tudi kak kernel hacker iz Slovenije bi se pocasi ze prilegel IMHO.

> 'Politicno' gledano ima torej Linux veckratne prednosti za celotno
> druzbo, saj z njegovo izbiro druzba a) neposredno prihrani (ker je
> zastonj),
WRONG, Linux ni v nobenem primeru zastonj, to bi do sedaj ze morali
vedeti. Je pa prosto dobavljiv in si ga nihce ne SME prisvojiti. Linux
vedno stane nekaj, ali bandwidth, ali CD ali prijateljev cas ali diskete,
vedno nekaj. In ponavadi se izkaze, da je "najdrazja" variante v resnici
najcenejsa.

> b) ne ustvarja monopolov (ki so slaba stvar, kar vam lahko pove vsak
> ekonomist) in s tem pusca ljudem svobodo izbire,

Bolj za salo kot zares:
	Linusov "kratkorocni" cilje je "World domination" :))

> c) ustvarja boljse kadre (ki so osnova za razvoj druzbe).

???
V cem boljse. A se ti ne zdi, da so ljudje, ki uspejo za velik denar
prodati polizdelek pravi maherji ?

Samo moja dva stotina :))

			gody

PS: Na enem izmed razpisov MSS smo sodelovali tudi s Caldero. Tam so
izbrali za sprejemljive sisteme "Novell" kot omrezni sistem in
Windows95 kot desktop sistem. Mislim, da ze izbira sama pove dovolj o
kvaliteti kadra, ki je to izbiral. Ker se je vzorcni primerek CND
"izgubil" nekje na neki primorski soli predpostavljam, da si zadeve ni
nihce niti resno ogledal. Je ze tako, da je Linux in z njim povezane
stvari v Sloveniji se marginalen. Dejstvo, da ga uporablja BOING, NASA itd
pac nasim odlocujocim ne pomeni nic. Le kdo bo organiziral velika srecanja
s kosili in vecerjami (ter dnevnicami), ki se jim rece delavnice,
izobrazevanja, ipd, za "odlocujoce faktorje", ce bi recimo le ti izbrali
za osnovo Linux ?!?!
Matjaz Godec            |     "ELGO" Maribor d.o.o.   |     Electronics
matjaz.godec na elgo.si    |     Ul. Josipa Priola 35    | Telecommunications
tel/fax:+ 386 62 24 460 |  SI 2ooo Maribor, Slovenija |    CALDERA-LINUX
http://www.elgo.si/	|   Slovenian network "SloN"  | Internet consultant

Dodatne informacije o seznamu Starilist