[LUGOS-SLO] Slovenski narekovaji v LaTeX

Mojca Miklavec mojca.miklavec.lists at gmail.com
Fri Mar 30 14:08:04 CEST 2007

Živijo,

Mimogrede - še eno vprašanje za slaviste. V ConTeXt-u sem privzete
narekovaje nastavila na „te z vejicami", pa se mi vedno bolj dozdeva,
da bi morali biti privzeti »tile s pušcicami«.

Kaj je "bolj prav"? (Podobno vprašanje velja za enojne narekovaje, ki
se morajo ujemati z dvojnimi.) Če je potrebno, bi rada nastavitve
spremenila, preden se uporaba preveč razširi.

On 3/24/07, Matija Šuklje wrote:

> škoda... hm, kdo pa naj bi Babel razvijal? Je kar del LaTex-a ali poseben
> projekt?

Ne sledim ravno razvoju Babel-a (in me tudi ne zanima preveč), ampak
med pogovori z ostalimi sem ujela, da avtor ne dela več aktivno na
paketku. Potrdim lahko, da odgovora na moj mail nisem dobila, pa tudi
ostali so mi namignili, naj ga ne pričakujem. Težave se pojavljajo pri
XeTeX-u (in morda pri luaTeX-u, ko ga bodo pričeli ljudje uporabljat),
ker Babel ni bil nikoli pisan za Unikodni TeX. In če ga nikoli nihče
ne prilagodi, je treba iskati grde ovinke (workaround) za isti cilj.

Nasploh je razvoj paketkov v LaTeX-u problematičen, ker "nihče ni za
nič odgovoren". Če se najde bug v jedru LaTeX-a, navadno traja leta,
da se ga odpravi. Ljudje spišejo paketek in izginejo iz prizorišča,
potem se pa znajdi, kakor več in znaš, ko ti paketek začne povzročati
preglavice. LaTeX ima nasploh probleme s centralizacijo stvari. Tudi
distribucije prihajajo in izginjajo, tako komercialne kot proste:
emTeX je že izginil v pozabo, avtor teTeX-a je "dal odpoved" (nekateri
so si baje zelo oddahnili, ker je bil baje zelo problematičen in
nedovzeten; ampak linux distribucije zaradi tega vse bolj trpijo -
samo Debian se je doslej "pobral" in preklopil na TeXLive), gwTeX za
meke čaka na nekoga, ki bi projekt peljal dalje, avtor fpTeX-a in
XemTeX-a je obupal, ... samo še MikTeX in TeXLive živijo, pa še
TeXLive je ... hmmm ... 2 giga.

> in « (in vse ostale narekovaje). Ne vem pa ali je to željeno ali neželjeno
> obnašanje.

Ja.

> Heh, ni problema. Moj doktorat je tudi še preceeej daleč :P
> Do takrat bom pač dal lmodern kot default paket v Kile za nove dokumente.

To je itak pametna odločitev. Če ne zaradi drugega, bodo imeli
dokumenti lepe vektorske fonte, in ne bitnih slik.

> Dela, samo v določenih primerih zgleda da mi manjka en font shape:
>
> LaTeX Font Warning: Font shape `OMS/lmr/m/n' undefined
> (Font)              using `OMS/cmsy/m/n' instead
> (Font)              for symbol `textparagraph' on input line 71.

Mogoče imaš prestaro verzijo fonta? Če boš imel kakšne konkretne
težave, povej. Zdi se mi, da vem, kam pes taco moli, ampak če nimaš
težav, lahko opozorilo mirno ignoriraš.

> Kje je točno razlika v fontih?

Knuth je že v začetku spisal enega najbolj naprednih programov za
generiranje pisav, Metafont, in v tem programu spisal tudi privzeto
TeX-ovo pisavo CMR. Težava je v tem, da sicer sam Metafont računa
"vektorsko", vendar vrne rezultat glede na željeno resolucijo, kot
rasterski font. V začetku osemdesetih let pač še ni bilo standardov
ttf, Type1, PDF-ja ipd.

Pretvorba iz Metafonta v Type1 ali metatype je malenkost
problematična, ker Metafont podpira oblike krivulj, ki jih ni mogoče
opisati z Bezierovimi krivuljami (so bolj zapletene). Dandanes zato
skušajo različni ljudje pisave iz Metafonta z različnimi triki
pretvoriti v Type1 (OpenType). Tak projekt je bil npr. CM Super, in
najnovejši, Latin Modern.

Ampak privzete nastavitve premnogorat še vedno vračajo bitne fonte, ki
v nekaterih pregledovalnikih izgledajo obupno. V mojem PDF
pregledovalniku praktično neberljivo. Ko dokument natisneš, pa je v
redu.

Glavna razlika je tudi v tem, da v starih Knuthovih fontih ni
šumnikov, ampak se strešica nariše nad c, s oz. z. Zato so č-ji včasih
malce čudni (strešica je nekam čudno zamaknjena v levo). V Latin
Modern so šumniki del pisave, in če si jih pogledaš od blizu, so po
mojem skromnem laičnem mnenju, mnogo lepši.

Mojca