[ LUGOS ] FrontPage Extensions... [sort of]

Andrej Presern andrejp na luz.fe.uni-lj.si
Pon Jan 12 15:54:41 CET 1998

crt jakhel wrote:

> ze mogoce, predvsem slovenski a la Mencinger in sorodno vseznalci (je
> rekel Crt, sicer financni analitik in redni javni kritik teh profesorjev).

No, v mislih sem imel bolj osebnosti, kot so Hilferding, Kautsky in
podobni.

> to je stvar sociologije oz. politologije in je del razprave, ki se vlece
> ze desetletja. tehnolosko je kapitalsko mocan monopol problematicen zato,
> ker posrka in unici alternativne razvojne moznosti.

Na dalec lahko izgleda, da je monopol problem sociologije. Lahko
tudi izgleda, da je to problem politologije. Striktno govorece pa
je to najprej in zlasti ekonomski problem, ki pa zaradi svoje
specifike lahko povzroca tudi sirse druzbene tezave in se ga ne
da obravnavati popolnoma izolirano. Monopol vsekakor najprej pomeni
slabo izkoriscenost resursov, saj monopolisticnega proizvajalca
nihce ne sili v minimizacijo stroskov. Poleg manj ucinkovite uporabe
resursov imamo tu opravksa se z nepravicno razdelitvijo (vsaj z
vidika drugih kapitalistov), ker monopolista nihce ne sili v
diverzifikacijo proizvodov pa je tudi njegova proizvodnja manj
prilagojena potrebam in zeljam potrosnikov.

Po drugi strani pa so pri monopolu zaradi vecjega obsega in kontrole
proizvodnje mozne ekonomije obsega v proizvodnji in inovacijah, ravno
monopol pa lahko omogoci (vsili) tudi veliko hitrejse tehnoloske
spremembe, cemur smo delno lahko prica tudi v primeru Microsoft,
kjer eno samo podjetje s svojo programsko opremo dobesedno sili
uporabnike in trg, da uvaja vedno novo racunalnisko opremo v
tehnoloski proces. S tega vidika lahko pogojno celo trdimo, da je
Linux, ki tudi staro (zastarelo) racunalnisko opremo izkoristi do
maksimuma in lahko njegovi uporabniki izberejo opremo glede na naloge,
ki jih bo masina opravljala (in niso primorani v nabavo 10-krat
premocnega racunalnika, ki bo sposoben poganjati operacijski sistem,
ki bo lahko pognal navaden urejevalnik besedila), v bistvu
predstavlja neke vrste zavoro racunalniskemu napredku, saj
uporabniki ob njem enostavno nimajo potrebe, da bi kupovali
najnovejso opremo (ce pa 10-let stara popolnoma zadostuje), med
tem ko so pri Microsoftu v to prisiljeni.

(Ne morem verjet, ravnokar sem zapisal, da je celo Microsoft
za nekaj dober;)

Ravno zato, ker je monopol tako specificen druzben problem, je
to lahko kvecjemu stvar politicne ekonomije, ki zajema zelo sirok
spekter ved in znanosti (vkljucno s sociologijo in politologijo,
poleg njiju pa se najmanj zgodovino, pravo, psihologijo in
filozofijo), nikakor pa ne ene same in posamezne vede iz prej
nastetega spektra.

> vcasih je dobro vedeti, pod katero podrocje kaj spada.

> pac, ljudje, ki niso zdrzali velike vloge drzave in enolicnosti izbir, so
> se pred stoletji odpravili delat Ameriko. hvala bogu, ker sicer bi si jo
> danes morali izmisliti. strinjam pa se, da je v drzavi primerne oz.
> neprimerne majhnosti zanka toliko bolj zadrgnjena.

Mislim, da so se ljudje bolj preseljevali zaradi slabih socialnih
in politicnih razmer v domacem druzbenem okolju, kot zaradi enolicnosti
izbir:)

Andrej

Dodatne informacije o seznamu Starilist