[LUGOS] Pismo E-upravi

Martin Vuk mrcin.vuk at gmail.com
Wed Nov 19 13:29:27 CET 2008

Živijo,
Pred dobrim letom je Robert bentil nad e-upravo, ki mirno ignorira
neuporabnike IE in malih mekanih oken. Sam sem včeraj ugotovil, da se
na tem področju še nič ni premaknilo, zato nameravam poslati na
e-upravo naslednje pismo. Zanima me vaše mnenje in predlogi, kako ga
dopolniti in kam bi ga lahko še poslal. Zdaj bo ravno sveža vlada
nastopila, mogoče je zdaj pravi trenutek, da se spet opozori na
zapostavljanje (ne tako majhne) manjšine.  ZDA imajo črnskega
predsednika, morda je upanje tudi za nas luserje.

LP Martin

EVT-1/GOV na lngov.gov.si pravi:

> Pozdravljeni!
>
> Na internetni strani Javne Uprave:
> http://e-uprava.gov.si/storitve/infoOprema.esju
> je v razdelku Splošnih informacij -> Zahtevana oprema opisano, da elektronsko podpisovanje vlog z brskalniki skupine Mozilla ni podprto.
>
> Na  internetni strani eDavki je podpisovanje v Firefoxu že podprto.
>
> Za podpisovanje vlog na portalu eUprava z brskalnikom skupine Mozzila je izdelava ActiveX komponent v izdelavi, vendar na žalost še ni dokončana.

Spoštovani,

Najlepša hvala za odgovor, ki pa me je močno razočaral.  Naj navedem razloge:
1. Po kratkem brskanju po internetu[1] sem ugotovil, da so vas
uporabniki že maja 2007 opozarjali na to, da je e-uprava na voljo le
uporabnikom internet explorerja. Od takrat je minilo že leto in pol,
pa se še nič ni premaknilo.
2. Uporaba ActiveX komponent že v osnovi izključuje vse uporabnike
operacijskih sistemov, razen družine Microsoftovih Windowsov.
Microsoft je znani monopolist in nima nikakršnega namena prenesti
Active X platforme na druge operacijske sisteme. S to odločitvijo ste
prisilili uporabnike e-uprave v uporabo operacijskega sistema zgolj
enega proizvajalca.
3. E-davki[2] uporabljajo za podpisovanje povsem drugo tehnologijo
izdelano v javi, ki je na voljo za veliko različnih operacijskih
sistemov. Zdi se mi neracionalno, da ste za e-upravo uporabili povsem
novo tehnologijo, ki med drugim apriori izključuje del potencialnih
uporabnikov.

Z uvedbo portala e-uprave ste kljub zgoraj omenjenim pomankljivostim
veliko prispevali k preglednosti, prijaznosti in dostopnosti javne
uprave do državljanov. Ker pa si vsi želimo res odprto, pregledno in
dostopno javno upravo, me zanima ali je (vsaj načeloma) mogoče za
podpisovanje dokumentov uporabiti komponento, ki jo izdela neki drug
ponudnik.
Bolj konkretno me zanima, kakšne so tehnične specifikacije za
uporabniškega agenta(komponento za podpisovanje), ki jih mora le ta
izpolnjevati, da bo primeren za uporabo e-uprave.  Od javnega servisa
pričakujem, da komunicira z državljani na odprt in pregleden način,
zato mislim, da bi morale biti te specifikacije javno dostopne in tako
omogočiti vsem zainteresiranim (in ne zgolj izbranemu ponudniku), da
izdelajo programje s katerim bodo komunicirali z javno upravo. Pri tem
gre pri meni osebno predvsem za izbiro in zaupanje, Kajti mislim da je
odločitev posameznika, komu bo zaupal upravljanje s svojim
elektronskim certifikatom.

Lep pozdrav,
Martin Vuk

[1] http://liste2.lugos.si/pipermail/lugos-list/2007-August/051428.html