[LUGOS] digitalno podpisovanje in državna uprava

Ales Casar casar at uni-mb.si
Thu Nov 3 11:25:59 CET 2005

On Thu, 3 Nov 2005, Boštjan Jerko wrote:

> Ker v postopku potrebujem za digitalni podpis ActiveX komponente, je
> verjetno vsem jasno kaj sistem zahteva od mene.

Ja, pa ni samo to. Tile nasi razvijalci razne "e-uprave" nekako ne uspejo
doumeti nekaj osnovnih nacel, kako je to potrebno resiti na recimo temu
proceduralnem nivoju, in ze ves cas ob cisto vsakem poskusu implementacije
vsiljujejo dolocene povsem nenaravne pristope, ki ljudi samo odvracajo od
uporabe.

Ce pogledamo normalni (papirnati) postopek, gre to tam tako, da obstajajo
razni obrazci (natisnjeni papirji), ki jih lahko na dolocenih mestih
prevzames. Tak obrazec (papir) lahko potem imas, lahko jih imas vec, lahko
ga skopiras, lahko ga komu das, lahko ga izpolnis na pol, tudi na pol
izpolnjenega lahko komu das, lahko ga skopiras, lahko ga izpolnis malo
dlje, morda celo do konca, lahko ga podpises, tudi podpisanega lahko komu
das, lahko ga skopiras (tudi overjeno se to da narediti). Ob tem je
naceloma tocno definirano (standardizirano), kje se obrazce prevzame, komu
se jih oddaja, kako so narejeni (npr. A4 papir, napisano v latinici in
slovenscini, tudi izpolnjuje se jih v latinici in slovenscini, kje so
podpisi, itd.). In ko pises po obrazcu, lahkoi to pocnes z modrim kemicnim
svincnikom v zelenem ohisju, z gosjim peresom in crnim tusem, lahko sedis
za mizo, lahko pises tudi med nocnim skokom s padalom brez povezave z
Internetom in se ob tem z desno nogo praskas po levem usesu, ce ti to
ustreza. Samo, da je tisto, kar na koncu nastane v standardni in vsem
razumljivi obliki.

Klasicen pristop je sicer tak, da nek obrazec na nekem uradu prevzames, ga
izpolnis, podpises in vrnes tistemu uradu. Pa vendar imas moznost narediti
tudi vse prej omenjeno vmes.

In te osnovne principe bi clovek pricakoval tudi pri elektronskem
poslovanju. Tukaj bi obrazec bil ena datoteka v predpisanem in
standardiziranem formatu, pisalo bi se v slovenscini in Latin2, UTF-8 ali
v cem podobno standardnem. Datoteko bi prevzel na znanem kraju (npr.
URL), lahko bi jo poljubno kopiral, komu drugemu dajal, lahko bi jo
poeditiral (izpolnil obrazec), tudi taksno bi lahko kopiral in delil
naokoli, lahko bi jo podpisal na predpisan nacin (npr. s standardnimi
certifikati) in podpisano spet kopiral in delil naokoli. Na koncu bi jo
lahko vrnil tudi uradu (poslal po emailu, predal s POST metodo na kak
upravni WWW server za bolj zanesljivi nacin, ...).

Ampak ne, nasi razvijalci nas posiljujejo z raznimi nemogocimi WWW
obrazci, za delovanje katerih potrebujes razna huda cuda v stilu Jave,
JavaScripta in celo ActiveX zmazkov, prakticno ves cas obdelave obrazca
moras biti on-line, ne mores si kopirati zadeve, je deliti naokoli in je
izpolnjevati po kosih, podpisovanje je abnormalno zakamuflirano v hude
podrobnosti izjemno kompleksnih aplikacij (browserji), ne prides do delno
izpolnjene, izpolnjene ali podpisane verzije obrazca, ... Groza! Dalec smo
se od delujoce elektronske uprave. :-(

Ales

Ales Casar                |  Email:    casar at uni-mb.si
Computer Centre           |  DECnet:   RCUM::ALES
University of Maribor     |  AX.25:    S56SAC @ S50MBR.SVN.EU
SLOVENIA                  |  WWW:      http://www.el.feri.uni-mb.si/~ales/